بالاتر از تاریکی

خواص گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۴۲ ق.ظ

گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا

 گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا

گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا با هم ارتباط دارند . سنگ کیسه صفرا (کوله لیتیاز) یعنی تشکیل سنگ در داخل کیسه صفرا. کیسه صفرا عضوی در بخش تحتانی کبد است که صفرای ترشح شده از کبد در آن تجمع یافته هنگام نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده باریک ریخته می‌شود. سنگ کیسه صفرا بسیاری اوقات هیچ علامتی ندارد که به درمان نیز نیاز ندارد. سنگ کیسه صفرای علامت‌دار ممکن است موجب کوله‌سیستیت مزمن شود. علائم بیماری به صورت کولیک صفراوی (درد مزمن به مدت ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم که به پشت و شانه راست انتشار دارد) گاه همراه با تهوع و استفراغ است. گاهی درد به دنبال مصرف غذای چرب می‌باشد. ممکن است بیماری سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا را داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود. سنگ کیسه صفرا باعث زردی میشود. در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره همه چیز درباره خواص گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا برای کودکان و بزرگسالان برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

خواص گوجه فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی قرمز و خام منبع خوبی از ویتامین A، B6، C، K، پتاسیم است. چربی های اشباع شده، سدیم و کلسترول در این میوه بسیار کم است. نیاسین، تیامین، فسفر، منیزیم و مس در گوجه فرنگی سلامتی شما را فراهم می کند.خوردن گوجه فرنگی شما را در برابر سکته مغزی، فشار خون و کلسترول بالا محافظت می کند. بتاکاروتن که در هویج هم یافت می شود از پوست شما در برار آسیب های نور خورشید محافظت می کند.بتاکاروتن، همچنین در هویج یافت می شود، کمک می کند تا محافظت از پوست شما در برابر آسیب های نور خورشید. همچنین لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از پوست شما در برابر آسیب های که نور uv محافظت می کند که یکی از آسیب های نور uv چین و چروک ها و خطوط ریزی است که در پوست به وجود می آید. کلسیم و ویتامین k موجود در گوجه فرنگی هر دو برای ترمیم و تقویت استخوان ها مفید هستند.عدم لیکوین در رژیم غذایی یک زن یائسه باعث پوکی استخوان می شود.به همین منظور خوردن گوجه فرنگی بهترین راه برای درمان پوکی استخوان است.

خواص گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا

مطالعات و تحقیقات بسیار و متعددی انجام شده است تا بتواند ثابت کند و به شما نشان دهد که مصرف کردن گوجه فرنگی بر ایجاد سنگ کلیه و صفرا تاثیر دارد . در این تحقیقات نشان داده شد که کسانی که به مصرف گوجه فرنگی عادت دارند و آن را زیاد مصرف می کنند کمتر احتمال دارد که به سنگ کلیه و صفرا مبتلا شوند .

رژیم غذایی برای سنگ کیسه صفرا

یک رژیم غذایی مناسب برای کیسه صفرا به از بین بردن خطراتی که می تواند منجر به تشکیل سنگ صفراوی گردد، تمرکز دارد. به همین دلیل برای نگه داشتن عملکرد سیستم گوارش در بالاترین سطح ممکن، باید مصرف مواد غذایی را که موجب کاهش کلسترول و حاوی مواد مغذی و فیبر لازم می باشند، افزایش دهیم. شما همچنین باید مصرف غذاهای چرب که باعث ایجاد فشار بر روی کیسه صفرا برای تجزیه و یا هضم از طریق دستگاه گوارش می شود را، کاهش دهید. کاهش مصرف غذاهای چرب علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، سبب حفظ وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی می شود.

گوجه فرنگی و سنگ کیسه صفرا

گوجه فرنگی برای سنگ کیسه صفرا

مصرف پروتئین را افزایش دهید، در حالی که از غذاهایی با چربی بالا اجتناب می کنید. کسانی که در رژیم غذایی کیسه صفرا هستند، باید هوشیار باشند، زیرا منابع مختلف پروتئین دارای روغن و چربی بالایی می باشد. مصرف گوشت بدون چربی، مثل ماهی و یا مرغ برای دریافت پروتئین و همچنین ویتامین B12 ضروری است. منابع جایگزین گوشت مانند دانه های سویا نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر شما یک ظرف لوبیای آماده مصرف می کنید، برچسب آنرا به دقت بخوانید، تا اطمینان حاصل شود که هیچ گوشتی در روند پخت و پز آن استفاده نشده باشد.بعضی از تحقیقات نشان داده است که، مصرف سطوح متوسط کافئین می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. با دکتر خود قبل از مصرف برای تعیین مقدار مناسب نوشیدن کافئین، صحبت کنید. بادام زمینی مصرف کنید. مطالعات نشان داده است که، مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی خطر ابتلا به سنگ صفرا را در زنان کاهش می دهد. کسانی که به طور منظم این محصولات را مصرف کرده اند،۲۰ درصد افزایش در سلامت کیسه صفرا داشته اند.بخش عمده رژیم غذایی برای کیسه صفرا حول این محور است که، از مواد غذایی آماده شده ناسالم اجتناب شود. غذاهای فرآوری شده، مانند وعده های غذایی آماده، کوکی ها، کیک یا سایر دسر ها دارای چربی و قند بالا است که می تواند برای بیماران کیسه صفرا مضر باشد. این غذاها همچنین مقدار سدیم بالا دارند که، می تواند سبب ناراحتی های گوارشی شود. از مواد غذایی سرخ شده باید اجتناب شود. روغن پخت و پز را به روغن های سبک تر مانند کتان و یا روغن زیتون که دارای کلسترول پایین هستند، محدود کنید. اگر شما مقداری از پروتئین خود را از مواد لبنی اخذ می کنید، از شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی با چربی بیش از حد اجتناب کنید. شما همچنین باید در هنگام انتخاب پنیر مراقبت باشید، زیرا پنیرهای نرم چربی لبنی بیشتری دارند. و پنیر خامه ای نیز بیش از حد چربی داشته و می تواند برای کیسه صفرا مضر باشد.مواد غذاهایی مفید سیب سیر زردآلو انگور آوکادو بوته گاواس کنگر فرنگی لیمو بیت خربزه انواع توت ها بامیه کلم بروکلی پاپایا هویج گلابی کرفس آلوسیاه نارگیل موسیر خیار سیب زمینی شیرین بیدانه برگ چغندر سوئیس گوجه فرنگی انجیر هندوانه قاصدک سبز مواد غذا هایی مضر الکل گریپ فروت شیرین کننده مصنوعی چای سیاه و سفید شیر غنی از چربی گل کلم روغن های هیدروژنه کلم سس قهوه پیاز فلفل قرمز پرتقال آجیل ذرت گوشت خوک شکلات بستنی سودا تخم مرغ نوشیدنی های غیر الکلی مرغ آرد سفید

خواص گوجه فرنگی برای سرطان

لیکوپن می تواند خطر ابتلا به سرطان های مختلف، از جمله دهان، گلو، مری، حنجره، گردن رحم، معده، روده بزرگ، مقعد، پروستات و سرطان تخمدان را کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها، ویتامین های A و C موجود در گوجه فرنگی از سلول های شما در برابر رادیکال های محافظت می کند.

خواص درمانی گوجه فرنگی

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی می تواند دید شما را بهبود بخشد و باعث جلوگیری از شب کوری شود. مطالعه اخیر نشان می دهد که مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، یک بیماری جدی و غیر قابل برگشت چشم کمک می کند.ویتامین A موجود در گوجه فرنگی موهای شما را براق و تقویت می کند. در واقع گوجه فرنگی از تنک شدن مو جلوگیری می کند.اگر درد ارتروز و یا کمر درد دارید گوجه فرنگی می تواند مانند یک مسکن برای شما عمل کند. گوجه فرنگی به علت داشتن کاروتنوئیدها و بیوفلاونوئید خواص ضد التهابی دارد. گوجه فرنگی حاوی میزان زیادی آب و قند کمی است. برای همین هم تشنگی را برطرف کرده و کالری کمی به بدن می رساند. اگر دنبال لاغری هستید و رژیم گرفته اید می توانید با خیال راحت به این سبزی – میوه اعتماد کنید. توجه داشته باشید که گوجه فرنگی به هضم غذا و دفع راحت کمک می کند.

  • علی حمیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی